Blåsig sommar vi har!

Man får väl bara säga som Ronja Rövardotter: "Det är en blåsig sommar vi har!" Det blåser ju mest hela tiden, men idag har det ändå varit extremt. Som att ha en gigantisk kalluftsfön blåsande i ansiktet hela dagen. Jag har nu gått in för en helt ny "approach" till den här sommaren. Jag ska inte haka upp mig på vädret. Enligt prognoserna kommer det inte att bli varmt i första taget den här månaden, om det nu överhuvudtaget blir det i sommar och med varmt menar jag över 20 grader. Dessutom kommer antagligen det blåsiga vädret att hålla i sig minst lika länge som det svala vädret. Det här innebär ju ypperliga förhållanden för en negativ inställning och ett ihållande vädergnäll. Det är just det jag tänker försöka undvika, för trots allt, så är den finska sommaren så otroligt ljus, grön och vacker och dessutom doftar den gott också! Shortsen får vänta, men är man otålig så kan man ju dra på sig långkalsongerna under dem. Att döma av gatubilden är det ju modernt dessutom.
    

Nu har grönväxterna fått flytta ut på verandan. Där stortrivs de på sommaren. Det gör också jag, speciellt sådana här blåsiga dagar. Jag har en porslinsblomma som inte blommat på närmare tio år. Den fick också flytta i år och pryder nu ryggstödet på favoritstolen. Endera kommer den också att trivas, eller så dör den av chocken. Den har stått mycket mörkare innan, vilket antagligen är orsaken till att den inte blommat.


Det är sällan jag köper nya blommor, men den här hibiskusen med sina tefatsstora 
blommor kunde jag inte motstå. Nu gäller det bara att hålla den vid liv också.

P.s. Det finns inga garantier för att min antivädergnällskampanj blir långvarig. Däremot kan jag bombsäkert garantera att den övergår i förbannelser i samma stund som torrvädret övergår i regn då höet ska bärgas.

Kommentarer

Populära inlägg