Beslutsångest

Cassius har stannat upp i växten och mår inte bra. När han föddes var han störst av Bellas lamm och första veckan växte han bra, men sedan hände någonting. Han slutade tävla om sin plats vid spenarna och slutade småningom växa helt och hållet. Det är förstås inte konstigt alls, för utan mat växer man ju inte heller. Han är nu dryga tre veckor och jag står inför ett svårt beslut gällande hans framtid. Jag har försökt mata honom med flaska i flera dagar men han vill inte dricka. Han kommer nog springande när han ser mig och suger ivrigt på flaskan en liten stund, men han slutar väldigt fort och börjar gnissla tänder. Han dricker inte mer än en halv deciliter per gång och ett lamm i hans ålder borde dricka flera deciliter utan problem. Någonting verkar vara på tok med hans mage eller matsmältning, men vad? Jag inser att det inte finns mycket hopp om att den här situationen ska lösa sig nu mera. Jag har redan pratat med veterinären och kommit överens om att låta avliva honom imorgon och sedan tänkter jag föra honom till Evira för patologisk undersökning. Ändå tvekar jag. Jag letar in i det sista efter tecken på att han blir bättre. Jag är rädd för att göra förhastade beslut, samtidigt som jag absolut inte vill att han ska behöva lida i onödan. Ändå känns det som att han mår alldeles för bra för avlivning, men tillika ser och hör jag ju att han inte är frisk heller. Aaarrrgh!


Kommentarer

  1. Trist när man inte vet vad som är fel med de små liven. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, precis, man får bara gå enligt känslan, ofta kommer man långt på den också.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg