Veckans lammrecept

Av naturliga skäl har vi en hel del lamm- och fårkött i frysen så idag bestod söndagsmaten av lammrevbensspjäll. Väldigt, väldigt smaskens om jag får säga det själv.


För att garantera att köttet skulle bli mört kokade jag först spjällen ca en timme med salt, peppar och lagerblad. Sedan penslade jag dem med en marinad gjord på honung, balsamico, sweet chilisås, en skvätt sojasås, pressad vitlök, lite citron samt rosmarin och peppar. Jag lät dem dra sig ett tag innan jag satte dem i ugnen i ca 15 minuter i 200 grader. Efter en stund penslade jag dem på nytt för att få en riktigt god, knaprig yta.

Till efterrätt kunde vi ha ätit Runebergs-tårtor, men de tog slut redan igår...


Det är snabba vändningar i vädret den här vintern. Ena dagen dignar kvistarna av snö och våren känns väldigt avlägsen, nästa är träden snöfria, fåglarna kvittrar och vattnet droppar från taken.

Det ser ut som helt olika årstider.

Härligt med sol och vår i luften.



Kommentarer

Populära inlägg