Glad Alla Hjärtans Dag!


En riktigt skön fortsättning på kvällen! 
Ta vara på varann och njut av varje ögonblick.


Nu hoppas jag ingen blir rädd och tror att det här håller på att bli en matblogg. Nej, det är bara för omväxlingens skull. Dessutom vill jag så gärna att folk ska få upp ögonen för inhemskt lamm- och fårkött. Med mina recept vill jag hjälpa er på traven och försöka övertyga er om att lammkött är gott, men kräver inga märkvärdigheter. Det är inte svårare att tillreda än något annat kött. Snarare tvärtom. Det krävs så lite för att det ska bli gott. Det är nog mycket svårare att lyckas med en vakumförpackad köttbit ur frysdisken.

Idag åt vi ytterfilé av får (alltså inte lamm) med vitlökspotatisgratäng och rödvinssås. Utsökt.
Köttet marinerade jag i några timmar med lite olja, balsamico, vitlök, svartpeppar, rosmarin och salt. Sedan vände jag det snabbt i het panna innan jag satte det i ugnen med stektermometer. Det finns väldigt många åsikter om hur länge man ska ha det i ugnen, men jag tog ut det vid 65 grader. Då är det mört och gott, men det rinner inte blod ur det när man sätter kniven i det.
Rödvinssåsen är gjord på schalottenlök, smör, farinsocker, rödvin, vatten, kalvfond, en skvätt balsamico, svartpeppar och salt. Vad vitlökspotatisen består av säger väl sig självt. Vill någon ha receptet så kan jag förstås dela med mig.


Efterrätten bestod av chokladmousse gjord på mörkchoklad, florsocker, äggula, rivet apelsinskal och vispgrädde. Mums.

Kommentarer

  1. Några av det bäst matupplevelserna har jag efter att ha tillagat tackfilé, det är mört, mörkt och väldigt saftig med en lätt viltsmak tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer! Fördomarna mot kött av äldre djur är på tok för många!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg