Fårfällar

Julen kom extra tidigt för mig i år. Jag fick nämligen fällarna rekordfort från berederiet. Jag hade räknat med leverans i februari-mars, men de kom redan veckan innan jul. Skinnen sänds direkt från slakteriet till berederiet och vi hade följt instruktionerna till punkt och pricka och märkt ut vilka djur vi ville ha fällarna av. Ändå hade de sänt alla vidare. Typiskt. Baggarna var så smutsiga och toviga så jag tyckte det borde ha varit alldeles klart att deras fällar inte skulle tas tillvara, t.o.m. utan vidare märkning. Hur som helst, så kom de tillbaka i alla fall, underligt rena trots allt. Tyvärr med samma problem som i fjol, att de är gulaktiga på vissa ställen. Det finns många teorier om vad det beror på, jag hade tänkt att det berodde på att djuren varit smutsiga, men det kan inte stämma den här gången. En fårrådgivare lär ska ha sagt någonting i stil med att för kraftigt bete kan leda till att skinnen missfärgas vid beredningen, p.g.a. fett som samlas i ullstaplarna. Har någon annan fårbonde hört talas om någonting liknande?

P.s. Det finns fällar till salu.


Får det kanske vara ett lite mindre skinn till pulkan?

Eller ett större kortklippt till favoritstolen?

Kommentarer

Populära inlägg