En minihoneymoon

Eftersom vardagen trängde sig på med jobb och andra vardagliga sysslor direkt på måndagen efter bröllopet åkte vi istället på en liten minimal bröllopsresa helgen efter. Vi ville ju leva kvar i bröllopsbubblan lite till. Det blev en dagsutfärd med turbåt i skärgården till Tammio och Ulko-Tammio. Vädret visade sig från sin bästa sida, eftersom det var så gott som vindstilla. Ingen risk för sjösjuka med andra ord. Båten gick ut från Fredrikshamn och tog oss ut till Ulko-Tammio på två och en halv timme. Vi stannade och släppte av mänskor i fiskarbyn på Tammio på vägen ut och på hemvägen hade vi en stund på oss att gå i land och titta oss omkring.

Här närmar vi oss hamnen på Tammio. Förr var det en stor fiskeby med egen skola och ett sextiotal elever. Nu bor där officiellt bara en mänska året om, men desto fler sommargäster. På kajen stod två småpojkar och sålde rökt strömming åt saltsugna resenärer. Mums.

Sedan fortsatte båtresan ut till ön Ulko-Tammio som är en del av Östra Finska vikens nationalpark.

Ulko-Tammio spelade en viktig roll i Finlands försvar under fortsättningskriget. Där finns fortfarande tecken kvar på att ön varit befäst, bl.a. en kanon, bunkrar och en 70 meter lång tunnel. Ön ligger bara några kilometer från gränsen till ryskt vatten. Vid klart väder kan man se Hogland i horisonten.

Naturen på ön är verkligen fin. Det finns allt från karga klippor till gröna lundar och passagen in och ur tunneln var nästan djungellik. Dit kommer vi att åka tillbaka, men då blir det med tält i bagaget.

På hemvägen gick vi i land på Tammio.

Jag rekommenderar varmt den här båtutfärden åt alla som är ens det minsta intresserade av skärgård och historia. Det finns så mycket att se i vårt vackra land, så man behöver inte åka långt bort efter upplevelser. Det tycker vi i alla fall. Till slut övernattade vi på hotell i Fredrikshamn, vilket ju var en upplevelse i sig... ingen luftkonditionering och olidligt varmt. Det gjorde det desto skönare att komma hem följande dag.