fredag 10 januari 2014

Visst är det en sork?

Ett av dagens spänningsmoment var den här lilla banditen som dök upp vid spisknuten medan jag drack kaffe. Kameran låg nära till hands så min vana trogen tog jag tog en bild, som alltid när det händer någonting intressant. Bilden blev dålig och oskarp, jag hade hoppast kunna artbestämma den lilla krabaten på basen av bilden men nu behöver jag hjälp. Visst är det en sork? Mössen har ju större öron och annorlunda form på huvudet. Dessutom var svansen ganska kort. Jag försökte fånga den i en paffburk men det lyckades inte.
Den bara försvann. Efter en stund var den ändå tillbaka på samma ställe. Sedan försvann den igen. Nu står där en liten fälla och väntar att den behagar uppenbara sig på nytt.

5 kommentarer:

  1. Det där är en sork jo. Du var snabb som fick den på bild!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för medhållet, jag sku vilja tro att det är en åkersork dessutom. I alla fall hoppas jag det eftersom de inte sprider sorkfeber som skogssorkarna...

      Radera
  2. Svårt att riktigt se men nog skulle jag kalla det där för en riktig husmus i vinterpäls. Det kan vara därför du tycker öron och huvud har annan form. Sorkar har jag aldrig sett inomhus, de föredrar gångar i marken och är typiska växtsamlare som hamstrar och lägger upp vinterförråd av rötter och annat vegetabiliskt-ätbart i sina underjordiska rum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din åsikt! Jag är ändå inte riktigt benägen att hålla med. Husmusens öron syns mycket tydligare och de har en längre svans. Sorkar är ovanligare inomhus men eftersom vi bor mitt på en åker och i lagården har det vimlat av sorkar hela hösten, så är jag rätt så säker på att det är en sork. Jag hade turen (?) att få en fast i en glasburk när jag öste havre ur en säck, så då kunde jag studera den noggrant. Möss har vi fått i fällan och de ser annorlunda ut. Nu hoppas jag bara att det är en åkersork och inte en skogssork. Svårt att säga, den gråa färgen tyder på det, men vem vet.

      Radera
  3. Det är en sork! Jag har problem med sork inomhus! Jag har ett hus jag inte bor i utan är bara här då och då och tittar till. Nu har jag upptäckt att troligtvis en sork hade lagrat mat under en soffkudde i soffan och bajsat under täcket i en säng! Finns annars inte en musskit någonstans utom detta som var gömt. Vet inte hur jag ska få bort dem. Hade problem i höstas med svarta sorkar. Katten tog några och vi försöke röka ut några från hålor i trädgården. En sprang framför fötterna på mig i köket. De rör sig väldigt klumpigt jämfört med möss och råttor men ändå snabbt. Jag fick bara en skymt av en stor mage med fyra paddlar till ben. Har ni tips på hur man får bort dem så mottages de tacksamt!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...