Långsamt farväl

Det var med lite sorg i bröstet som jag igår vände blad i kalendern. Att det är årets dystraste månad är ju lite trist i sig, men det sorgliga är att det står inplitat "slakt 8.00" på torsdagen den 28 november. Då är baggarnas dagar räknade. Det känns konstigt, jag har ju lamningarna i så färskt minne och nu är det plötsligt dags för slakt. Egentligen skulle det vara det redan, men jag var lite sen med att beställa tid, så nu får vi vänta en månad till.
Jag har ju psykat mig med att bagglammen ska slaktas, redan långt innan de föddes, men visst känns det lite hemskt. Det är första gången vi för djur till slakt, och det är ju också våra allra första lamm, så det är stora känslor i svall.
Det gör inte saken lättare att bagglammen är så innerligt snälla och kärvänliga.

Att försöka att inte fästa sig vid dem är inget alternativ för mig, det bara inte går så länge de är så få att man kan skilja dem från varandra. De är alla olika och på ett halvår lär man sig bra skillnaden i deras beteenden. Att bara se dem som blivande fårfioler, det kan jag inte.
Det får gärna kännas lite i bröstet, så vet man att man lever.

Stackars granar, de överlever inte den här behandlingen.


Adam, den förstfödde, har blivit så här stor.


Det är mycket smågnabb och härskarteknik baggarna imellan. 
Aron testar halvbrödernas nerver med att rida på deras ryggar titt som tätt.


Kommentarer

  1. Åååh, så söta och så svårt det måste vara. Men bra sagt det där om att det måste kännas så att man vet att man lever!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det slutar kännas har man ju blivit kall och slutat bry sig, det vill vill jag inte att ska hända, oberoende vad det gäller. Så hellre en tår i ögat med tacksamhet över allt dom här sötisarna har lärt och gett oss.

      Radera
  2. Jag beundrar nog dej, sitter ju här själv med tårarna i ögonen vid blotta tanken, och då är jag ju inte precis närstående.... Har sett en del dokumentär om djuruppfödning på sista tiden, så det ger ju säkert en väldig tröst åt dej också, att dina "gubbar" har fått leva fritt, strosa omkring, prata o leka med sina bröder osv.
    Vet du hur slakten kommer att gå till?

    -Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju det som väger mest, att veta att djuren haft det så bra som möjligt. Deras väl går långt före mitt, fast det på alla sätt sku vara mycket lättare för mig att köpa köttet i butiken. Det är en mindre slakteri med en kvinnlig slaktare som själv också föder upp får, så det känns så bra som det nu kan kännas...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg