I storskogen

Förra helgen utforskade jag Sibbo storskogs nationalpark tillsammans med mina kurskamrater. Vi bekantade oss med naturstigar i olika delar av skogen. Området är så stort, så det finns skog av många olika slag. Terrängen är omväxlade med både berg och dalar.
Det finns också kärr, myrar och några sjöar. Det har regnat en hel del på sistonet så de nya gummistövlarna fick visa vad de går för. Det blev en hel del slirande i lervällingen, men stövlarna höll tätt så jag är nöjd tills vidare.



















Till vänster en jättegryta och till höger en gammal kalktäkt.



















Lunchpausen är ju alltid en liten höjdpunkt. Här blir det korvsoppa.


Från Högberget ser man ljusen från huvudstadens industrier. 
Det var en liten utmaning att ta sig ner i mörkret.


På söndagen visade solen sig en stund, innan det började regna...Det här är Fiskträsk.


Här vankas det lunch igen. Pasta med pesto, tomat och mozzarella. 
Observera chokladkakan i ugnen!

Kulturlandskap i min smak. Gröna kullar, bäckar och hagar.
Summa summarum: Mera friluftsliv åt folket!

Kommentarer

  1. Jag har varit till Noux idag, blev en kort promenad samt guidad rundtur i Haltia. Som sagt, mer naturkultur åt folket! -Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noux är ännu outforskat för min del, men där lär ju ska vara fint.

      Radera
  2. Jag har igen inte varit till Storskogen, så åker gärna dit med dej som guide :) Kanske en vårutflykt?! -Malin

    SvaraRadera
  3. Åh jag älskar också att vandra! Häftigt med chokladkaka. Blev den bra? Heh, trots att jag är hemma från Sibbo så har jag aldrig vandrat i Sibbo Storskog. Vid fiskträsk har jag spenderat sommardagar (och vinter...), men man är så dålig på att turista i egna hemtrakter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chokokakan blev "helt huippu", som vi finlandssvenskar säger, hehe. Man borde nog turista mer i hemtrakterna, det finns mycket mer att se än vad man tror.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg