Våndor och vårbruk

Imorse när vi gick till ut till fåren märkte vi genast att allt inte stod rätt till med Tovis. Hon flämtade som en hund med tungan ut och ur bakändan hade det runnit sörja ner över juvret. Livmoderinflammation? Dags att ringa veterinären ögonblickligen. Vi det laget kan jag nog säga att jag började misströsta på allvar. Dagen innan hade jag spekulerat över Dodis osymmetriska juver och konstiga pälslossning och funderat på juverinflammation och följande dag är plötsligt det friskaste fåret av alla sjukt. Veterinären kom fort på plats och ordinerade en fem dagars penicillinkur som skall injiceras i muskeln. Vi har höstens brottningsmatcher med Tovis och sprutan i färskt minne, så jag ser inte precis fram emot det här medicinerandet.
När veterinären åkt iväg kunde vi ta itu med det som vi egentligen skulle göra idag, alltså inleda vårbruket. Vi har ju en riktig värmebölja som bäst så åkrarna har torkat upp fort.




Till slut ett självporträtt och en bild på vårmodet på en ekogård. Pappa tyckte jag såg ut som en kommunist och undrade var jag hittat så ful färg. Personligen är jag mycket nöjd med mina "mofa-färgade" arbetskläder!



Kommentarer

  1. Vilka härliga och klara bilder på vårstöket.

    SvaraRadera
  2. Hoppas fåren kryar på sej fort! Våren kom verkligen fort, då den väl kom. När vi kom tillbaka efter fyra dagar i Österbotten, kändes det som om vi varit bort mycket längre tid. löven hade spruckit ut och gräset var plötsligt grönt!-Malin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg