Väntan

Det är mycket jag går och väntar på just nu.
Jag väntar på islossningen för det är någonting alldeles speciellt med den. Det är som att havet äntligen släpps fritt och får svalla glatt och obehindrat, lite som kosläpp på våren. Jag väntar också på fiskmåsarnas skrik. Jag väntar på lamningarna och små härligt mjuka, söta, bräkande lamm att krama. Jag väntar på körens storsatsning, Eurovision Song Concert och jag väntar på vårbruket. I morfars kalender från 1939 står det under "Lantmannens viktigaste arbeten" i april att "Ytbearbetning, vårbruk och sådd kunna ofta i södra och sydvästra Finland vidtaga denna månad".
Jaa du, det är nog minst sagt tveksamt med den saken den här genomsura våren.

Jag tror att även den mest inbitne stadsbo kan se att den här åkern nere till höger inte är redo att bearbetas... om man inte ämnar sig ut med kanot förstås.















Att vänta på lammen är både roligt och skrämmande. Det blir de första lammen som föds på vår gård efter en paus på ca 60 år. Hur våra tackor, som alla är förstalammare, kommer att klara det är det ingen som vet. Själv har de väl ingen aning om vad som är på kommande. De är bara glada över att matte av någon anledning börjat ge mer och mer havre både morgon och kväll. I övrigt stånkar och stönar de som vilken gravid kvinna som helst.
På bilden är det Tovis som poserar. Hon, som tidigare varit en sådan hoppetoss, hastig i svängarna, ryckig och envis, är nu "from som ett lamm" och kärvänlig. Antar att det är något slags hormonrubbning...


Nu är det ju inte sedan så att jag bara går här och väntar, utan medan jag väntar försöker jag hysteriskt få undanstökat allt som jag sedan inte hinner med när allt jag väntat på är här! Logiskt, eller vad?

Kommentarer

  1. ja-a, det är som det sägs, den väntandes tid är lång!Fint om livet på Nedergård i bladet idag :)
    -Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, själv har jag inte läst det, din gåvoprenumeration tycks ha tagit slut precis idag! :) Typiskt!

      Radera
  2. Jep, den borde ha varit en dag längre :)

    När väntar ni att dom ska föda, eller heter det lamma?

    -P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finska får lammar i medeltal 143 dygn efter betäckning. +/- 5 dygn är väl normalt. Så i teorin kan de lamma när som helst nu. Ullis har beräknat 24.4 och Dodis 27.4. Resten... ingen aning! :) Blir mycket spring till lagården om nätterna nu.

      Radera
  3. Hej-hej,
    roligt att du var på Bbl. Och små lamm har jag,ähum, aldrig sett men jag kan tänka mig att de är mjuka och gulliga.
    Linnéa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan garantera att du kommer att få se lamm till lust och leda om du fortsätter följa bloggen! :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg