Trött men lycklig

Det tror jag gäller både mig och Ullis ikväll. Hela dagen har jag följt med hennes bäddande, krafsande, oroliga vankande och stönande.
Jag började redan bli riktigt orolig när det hade pågått i över åtta timmar utan något som helst tecken på att någonting var på väg ut. Alla möjliga diagnoser flög redan runt i huvudet på mig när gick in en sväng för att laga mat.
En stund senare kom husbonden hem och när han kom in upplyste han mig om att Ullis hade lammat! När jag rusade ut var redan nummer två på väg och en stund senare nummer tre. Ullis skötte det hela exemplariskt. Jag hjälpte för säkerhets skull med hinnorna runt nosen på lammen, men det hade knappast behövts. Jag är så stolt över "Ulla-Bulla" som var så sjuk i somras och nu har tre välskapta lamm!

Boris övervakade det hela med en mycket mera avslappnad inställning än jag.
Här slickar Ullis rent det första lammet, Allan, 3.2 kg.


Här är det Avas tur att bli putsad. Hon väger 2.4 kg.
Sist föddes Algot, 3.5 kg.

I kätten intill använder Adam sin mamma som studsmatta medan han nosar på sin far.
Adam vägde idag, som tre dygn gammal, 5.5 kg. Det innbär en tillväxt på ca 350 g per dag. 
Han har tur som har två spenar helt för sig själv! Den lyxen har inte Ullis lamm.

Kommentarer

  1. Nej men vad fina! Räcker hennes mjölk till tre, eller måste ni flaskmata till?

    Helt sjukt att Adam vuxit så där mycket o kan hoppa o studsa ren, fast han just föddes!

    -P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet jag inte riktigt ännu, måste följa med och väga dem dagligen. Jag har mest åga i Ava, hon är ju minst och inte riktigt lika framfusig som sina bröder. Lite sämre på att suga är hon också. Vägde henne nyss igen, hon hade nog gått upp 160 gram och Allan 200 g.

      Radera
  2. Alltså kära nån, nu har du fyra babysar!! Hade du nån
    aning att Ullis hade tre lamm? E de vanligt med så många?
    Grattis!! Åt alla mammor på gården!! :) Kanske man får
    komma o hälsa på i maj?

    Johanna

    SvaraRadera
  3. Ja, tänka sig. Imorgon kan dom fast vara sju! :) Medeltalet är 2,7 lamm, men förstalammare brukar väl få lite färre, så jag hade nog nöjt mig med två! Men bra såhär, om mjölken räcker.

    SvaraRadera
  4. Ska alla damerna få babysar? Du har ju
    tre får till, om jag int nu helt kommit bort
    i räkningarna. Hjälpe mej vilket bräkande o
    hoppande o vimsande de ska vara senare
    i vår!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla damer väntar smått, så rätt räknat, det är tre till som ska lamma. :)

      Radera
  5. Vilken fin blogg! Kommer att med intresse följa den. Har själv höns o typpar..., . kaniner, 2 får o 2 bagglamm (inhysta över vintern)
    egen katt, inflyttad katt. 2 hundar och för tillfället 4 hästar.
    hälsnigar från en annan kyckling räddare.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg