Häst eller nöt?

Den frågan har varit på tapeten den här veckan och det har väl knappast undgått någon. Jag vet inte vad jag skall säga, jag är bara så otroligt urled på nyheter av det här slaget. Jag ser rött och det börjar koka i mig och jag blir så flyförbannad. Personligen har jag nog ingen större skillnad om det är hästkött eller inte i hamburgerbiffarna eller lasagnen, men står det "beef" på paketet och inte ett ord nämns om hästkött, så ska det nog tamme tusan inte ligga en gammal Brunte begravd i biffen. Jag blir så jäkla arg på sådant.
Att vi inte ska kunna veta vad vi stoppar i oss utan det ska fifflas med precis allt. Någon påhittig jävel köper upp ett parti hästkött från en slakteri i Rumänien, kör omkring det från det ena landet till det andra och vips blev det en nötköttshamburgare av eländet.
Voj du söta öde! Råkar det vara riktigt extra påhittiga skurkar i farten så köper de inte ens köttet utan åker runt och stjäl folks hästar livs levande för att på det sättet kunna producera burgaren ännu billigare. Jag har svårt att överhuvudtaget godkänna att det ska kunna vara lönsamt att föda upp djuret i ett land, slakta det i ett annat, tillverka produkten i ett tredje och sälja den i ett fjärde. Det känns helt totalt huvudlöst, men så är fallet med många produkter. Inte undra på att man inte riktigt har koll på hela kedjan från betande djur till färdig biff, trots att man påstår sig ha det. Inga regler i världen har härtills kunnat hindra maffian och andra banditer från att förfalska produkter och papper, så ett ursprungsbevis är väl också en lätt match. Är det så här vi vill ha det? För att kunna köpa billig mat? Jag bara undrar.


Kommentarer

Populära inlägg