Stora mot små

Helsingin Sanomat skriver idag om de små mataffärernas kamp mot de stora marketarna, om hur små affärer som säljer inhemskt, ekologiskt och närproducerat skall kunna klara sig i konkurrensen med de stora kedjorna. De gör nämligen inte det.
En efter en får de lägga lapp på luckan.
I artikeln intervjuar man Anton & Antons grundare, Niina Hietalahti. De har haft stora problem med att hitta utomstående finansiärer för att kunna utveckla och utvidga sin verksamhet. Investerare är främst intresserade av IT-branschen och spelutvecklare.
Suck och stön, säger jag.
Roten till det onda är förstås att de små affärerna naturligtvis inte kan sälja till samma pris som de två stora kedjorna i vårt land och då har de heller inga kunder. Hietalahti säger så här: "Suomessa ei edelleenkään ymmärretä täysin, ettei halpaa ruokaa ole. Halpa hinta otetaan aina tuottajan selkänahasta." Fritt översatt: I Finland har man ännu inte riktigt förstått att det finns ingen billig mat. Det billiga priset tas alltid från producentens ryggskinn. Hon anser också att marketarnas billiga urval förvränger bilden av matens och servicens pris. Så sant, så sant. Vi kunde ju alldeles nyss läsa om hur man upptäckt att t.ex. ananassaften som säljs i S- och K-affärerna, under deras egna "billighetsmärken", härstammar från fabriker där man använder sig av tvångsarbete.
Vad skall man säga? Är det så vi vill ha det? Vill vi köpa sådana produkter? Ananassaften är nog ingalunda den enda produkten med tvivelaktig bakgrund.
Så vad skall vi göra åt saken? Jag vet inte! Det skulle vara lätt att säga att vi alla skall handla i små affärer som säljer inhemska produkter, men faktum är ju att vi inte har råd att göra det. Matkassen blir fort tre gånger så dyr och det går bara inte. Problemet är med andra ord så mycket större än vad vi rår på med våra matuppköp. Är det rent av så att vi i dagens värld värdesätter alldeles fel saker?

Kommentarer

  1. MTK och SLC fick "vuoden markkinointiteko"-priset för jippot som ordnades för att visa på de låga producentpriserna och att fästa uppmärksamhet vid producentens, industrins och handelns andel av det slutliga matpriset. Att sälja kött och bröd till producentpris var ett smart sätt att visa hur lite producenten får för sina produkter. Debatten har tycker jag ebbat ut lite. Det är fint att du skriver om de här frågorna!
    //Maria

    SvaraRadera
  2. Precis, det priset var dem väl förunnat, men som du säger så har debatten ebbat ut och jippots budskap glöms snabbt bort. Det skulle behövas mera sådant...

    SvaraRadera
  3. Det där har jag många gånger tänkt på. Vem är det som får vinsterna? För vinster är det ju fråga om i denna markandsekonomiska värld vi lever i.

    Jag blir kollrig vid blotta tanken att det antagligen är nån sjukt rik som drar in hela vinsten och inte de som "vinsten"(lönen) egentligen hör till.
    Hälsningar från en obotlig romantisk kommunist som min karl uttrycker saken.

    SvaraRadera
  4. Jaa-a, det kan man fundera på. Nog är det väl giriga företagsledare som vill ha mer och mer och mer, både i företagets kassa och i sin egen.
    Sen kan de expandera och bli bara större och större och bete sig värre och värre och hänsynslöst utnyttja sin storhet och makt för att de är "marknadsledare". Jep, tvi vale, säger jag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg