Öde och elände

Igår var jag på Svenska Teatern och såg musikalen Kristina från Duvemåla. Oj, oj, oj så bra! Jag har hört folk som tyckt att den är för lång med sina tre timmar och femtio minuter, men det tycker inte jag. Hade den varit kortare så hade den varit rumphuggen. Då hade inte allt viktigt rymts med helt enkelt. Om man inte alls är bekant med berättelsen och inte läst böckerna upplever man det säkert helt annorlunda. Berätta gärna vad ni tyckt om ni sett den!
Förutom musiken, som var helt i en klass för sig, var det intressant att se hur de byggt upp berättelsen och scenografin.
Det är fascinerade hur man med så enkla medel kan förmedla precis rätt känsla. Att jag är så begeistrad beror säkert också mycket på att jag är en stor fantast av berättelser från förr, om fattiga mänskor   och deras kamp för överlevnad. Historia har alltid intresserat mig. Till favoriterna hör bl.a. böckerna om Stormskärs Maja, Himlens vrede och Utvandrarserien. Gemensamt för dem alla är att de handlar om gångna tider och ett liv så annorlunda än det vi lever idag. Alla är de också mer eller mindre tragiska. Just som jag vill ha det. Varför vet jag inte. Samtidsromaner med lyckliga slut är absolut inget för mig.

Bilden av de två torra tallarna får illustrera det här inlägget och om ni undrar varför så kan jag tvinga på er en tolkning: Jo, tallarna har tynat bort av torka, sjukdom, väder och vind men står ändå fortfarande sida vid sida och håller om varandra, lite som Kristina och Karl Oskar. Just så tragiskt, men ändå romantiskt, som jag vill ha det.

Kommentarer

  1. Jag har sett Kristina från Duvemåla redan på hösten och jag håller fullständigt med dig! Den var super! Undrar om jag kom ihåg att svälja en endaste gång före pausen, så medryckande var den. Men då har jag ju oxå läst böckerna. Sen tror jag också att jag delar samma uppfattning om romantik som du :)

    SvaraRadera
  2. Precis! När det var slut blev jag helt till mig hur fort andra akten hade gått! Jag sku kunna höra Guldet blev till sand och Du måste finnas om och om igen. :)

    SvaraRadera
  3. Vi såg pjäsen förra våren, och vi var sålda. Jag ÄLSKAR att gå på teater överlag, och håller helt med om det att det är häftigt hur man i teater med "enkel" scenografi kan förmedla så mycket mer än man kan på film. Favoriten var nog sädesåkern. Grät floder, och det hade nog inte bara med gravidhormoner att göra. Skulle inte vara helt fel att se den på nytt! - Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sku också bra kunna tänka mig att gå på nytt, men lite i dyraste laget är det ju nog...

      Radera
  4. Jag gilla inte så mycket teaterstycket. Musiken var bra men not my cup of tea. Gilla mycket mera filmatiserningen, Jan Troells. Fast böckerna var nog kanske bäst.

    Har du läst John Steinbecks Vredens druvor? Fattigdom och elände i USA, jättebra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste ju inte gilla allt här i världen, många har ju lite svårt för musikaler.

      Nej, den boken har jag inte läst, men ska kolla upp den!

      Radera
  5. Håller helt med dig. Jag har sett den både i Stockholm och i Helsingfors och skulle när som helst sitta i 4 timmar igen och titta på den. Musiken tar tag i en och berör på djupet. Fin liknelse du har på slutet!

    SvaraRadera
  6. Oj, du har sett den i Stockholm! Nu blir jag lite grön här... Vilken tyckte du bättre om?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg