Back in business

Vinterns kallaste dag till ära har hönsen förärat oss med årets första ägg! Det var mycket välkommet och är ett säkert tecken på att dagarna blir ljusare och våren kommer.
Ifjol värptes det första ägget 17.1 så de är överraskande punktliga med tanke på att de inte har en kalender att titta i. Nu kan man vänta sig att det dag för dag blir fler ägg. Dagens ägg är så litet så jag tror det är en av unghönorna, Hilda eller Hulda,  som värpt det. Det är med andra ord hönans allra första ägg någonsin. Med tiden blir äggen lite större, men aldrig lika stora som värphybridernas. Det stör inte mig, ägget är litet men naggande gott.




Här har korparna ritat en höna i snön på isen. Alldeles tydligt en höna som går åt vänster med god fart och nacken sträckt.


Här har de gjort ett artistiskt självporträtt.


Kommentarer

  1. Igen lärde jag mig nånting nytt, jag har inte vetat att hönans värpande har med ljuset att göra.

    Och korparna är fina på att rita. Fåglar är roliga djur när man har tid att lite följa med deras havanden.

    SvaraRadera
  2. Lantrashönsen ruggar (byter fjäderdräkt) och tar paus i värpandet några månader när det är som mörkast, med belysning får man pausen kortare.

    Jo överraskande konstnärliga är de faktiskt!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg