Ved och värme.

Mitt i kvällssysslorna slog det mig plötsligt att det finns ett gap jag inte skrivit om fast jag matar det mycket oftare än något annat. Vi har ett hat-kärleksförhållande jag och den gamla vedpannan. Jag är tycker om den så innerligt för att den hjälper till att hålla huset varmt utan några som helst elutgifter. Jag kan också hata den lika innerligt då veden är våt och kall och jag har bråttom och skall tända och det bara ryker och inte blir till någonting.
Väggarna i pannrummet har hört så många besvärjelser att det inte är underligt att kalkfärgen har svartnat. Så här vintertid måste man dessutom ha den i tankarna hela tiden så det inte hinner gå mer än ett par timmar mellan påfyllningarna. Annars får man tända på nytt, och det vill man undvika. Att det är ett evigt kånkande med tunga vedkorgar hör också till vardagens (och helgens) små glädjeämnen.




Kommentarer

  1. Det är mysigt att elda och jobbigt också. Vi har jordvärmepump med en elpatron som stöd när det blir för kallt ute. De höga elpriserna gör att vi eldar flitigt i spisarna på vintern när det är kallare än -15. Det är mysigt, skräpigt, varmt och ibland jobbigt men framförallt så är mannen i huset jättenöjd när elmätarn står nästintill still! Gott slut och gott nytt år på er i Nedergård/Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det samma åt er på Höjden!
      Jo eldandet har sina för- och nackdelar. Om man har låg skräptolerans är vedeldning inte passande, eller så ska man städa i ett.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg