Köld

Vintern tycks dela folk i två läger.
Det finns de som tycker om den, och de som hatar den. Läser man folks uppdateringar i "sociala medier" (hatar det uttrycket) en dag som denna, då temperaturen rört sig runt -20, är det lätt att sortera vem som hör vart. Det verkar ofta som det är kölden som är det värsta. Det kan jag inte begripa. Kan det vara värre med -15, snö och torrt, än med +2 och slask eller regn?
Jag fattar inte. Nu kommer det kanske som en chock för många, men det finns faktiskt kläder som hjälper en att hålla värmen också när det är kallt ute. Det är alldeles solklart att om man går i samma byxor på midsommar som på nyår, så kommer man antagligen att frysa röven av sig. Men det är inte köldens fel.
Om man dessutom kombinerar sina spända jeans med en spänd jacka som just och just täcker naveln, så fryser man nog garanterat. Utan tvivel. Vad jag vill komma till är, att alla ni som "hatar" vintern för köldens skull: Klä på er!
Det underlättar livet betydligt. Man ser nog inte dummare ut när man rör sig fritt och ledigt i en varm rock och utebyxor än man gör klädd i sommarkläder, med axlarna upp under de röda öronen och ett plågsamt grin i nyllet. Ursäkta om någon tar åt sig, men så är det bara. Personligen klär jag på och av mig ytterkläder flere gånger än jag orkar räkna per dag.
Enda gångerna jag fryser är då jag slarvat, så det lönar sig inte. Oftast känner jag ingen skillnad på -5 och -20, sak samma. Hellre det än regn, slask och lervälling. Det är min åsikt.


Kommentarer

Populära inlägg