Julförberedelser

Tiden skenar iväg och jag börjar inse att det skulle vara all orsak att fundera på att julhandla. Det kanske inte är så klokt att lämna allt till fredag? Speciellt inte när man som jag har extremt låg stresstolerans när det gäller affärer och folkmassor och köer.
Jag förstår ju att jag kunde ha handlat tidigare, men jag har en stark tendens att skjuta upp obehagliga saker till senare. Att julhandla hör definitivt till kategorin obehagligheter. Nu är det inte fråga om tiotals julklappar utan några få åt husbonden, men det är riktigt tillräckligt jobbigt. För att inte tala om maten, att komma ihåg allt och ännu klara sig utan några större nervsammanbrott genom affären.
Det hänger ganska långt på hur många det är som står och pratar väder och vind med kärrorna på tvären mellan hyllorna. Jag beundrar alla som kan ta det så lugnt i mataffären, men de borde inte vara i samma affär som jag. Egentligen är det jag som aldrig borde behöva handla någonting överhuvudtaget. Förutom på loppis, men där säljer de inte mat, vilket säkert är en bra sak...

Under de senaste åren har jag skurit ner rejält på mängden julklappar. Det betyder inte att jag är ond mänska som inte vill ge saker åt folk. Det är mer en slags liten protest mot det hysteriska köpandet av onödiga saker bara för att man "måste" ge någonting.
Extra grym är jag när det gäller småbarn, för jag tycker de får alldeles tillräckligt med paket av sina föräldrar, far- och morföräldrar o.s.v. Jag undrar om man inte gör dem mer skada än nytta med att ge dem tiotals julklappar som till 99% består av onödigt skräp som är gjort i Kina. Sedan gråter de ändå för att de inte fick just den där ena dyra saken de önskat...
Så där, nu har jag skrivit av mig, i morgon bär det av till stan, jag återkommer om jag överlever.


Kommentarer

  1. Har du överlevt?
    Är också emot detta med att köpa för köpandets skull...för vuxna är ju heimlaga presenter alltid fint, hos oss har vi mer och mer börjat satsa på god mat istället.
    Och min famo bruka säga att presenter som man kan äta eller dricka upp alltid är bra :)
    Sedan finns det ju diverse välgörenhetsorganisationer man kan donera en slant till också, istället för att öka avfallsberget.
    -Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tack, just och just...
      Vi har handlat mat som om vi sku vara en sju personers familj. Man kan aldrig ha för mycket god mat på julen! Din famo var en klok mänska, på många sätt! :)

      Radera
  2. Oj, du sa det! Vi gör verkligen ungarna skada om vi håller på och uppvaktar dem med dyra gåvor. Försöker man på något sätt släta över det faktum att man kanske inte alltid hinner leka och umgås med dem tillräckligt mycket under resten av året? Tycker det är så fel sätt att visa dem att man tycker om dem genom att se till att de översvämmas med julklappar. Ödmjukhet, kärlek och livskvalitet som inte innebär kostnader, det skulle jag gärna vilja ge åt alla barn om det gick!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för medhållet, Bettan! Ibland känner man sig lite oförstådd med de här funderingarna...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg