Fönstertvätt

Idag har jag tvättat fönster. Det är inte någonting jag ofta sportar med. Själva tvättandet i sig är väl egentligen inte så farligt, men när man har hundra år gamla, glesa fönster som måste tätas med fönster-tätningstejp, vadd, och gamla kalsonger (nja, kanske inte det ändå) så drar man sig lite för att ta itu med tvättandet. Man måste ju peta loss allt först och sedan tejpa på nytt. Jobbigt. Ändå skulle jag aldrig någonsin byta ut mina gamla, skamfilade fönster mot nya.
Nej, hellre får de fast vara smutsiga. Att de borde kittas om och målas är ett faktum, men när skall man hinna med sådant...



Utan tätningstejp känner man, när nordanvinden viner, en frisk bris genom springor av den här kalibern. Jag gillar krackelerad målning och gamla handtag med patina.




I morgon är det tidig väckning, jag skall på utfärd till Bovik. Finlands Fårförening ordnar ett "studiebesök" i samband med Elma-mässan. Fåret är mässans temadjur i år och de Nationella Fårdagarna med baggauktion m.m. äger rum i Mässcentrum under helgen. På söndag skall vi dit. Där finns också mycket annat att titta på och bekanta sig med t.ex. hantverk, keldjur, skogsvård m.m. Man brukar komma hem med inspirationen på topp och tusen nya idéer...

Jag bara måste lägga upp en bild på vårt kvällsmål, som en liten teaser...


Smörstekta plättar! Lätt och hälsosamt.

Kommentarer

  1. Elma mässan är härlig! Ha det så kul där! Vi var där några år med jobbet, men tyvärr inte längre. -Malin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg