Bland kor och får


Det blev en utfärdsdag i strålande solsken. Vädret kunde inte ha varit bättre. 
Tack vare att det var påfruset hölls man också torr och ren om fötterna. I och för sig måste vi ju ha skyddspåsar på skorna och plastrockar p.g.a. smittorisken, men vi slapp i alla fall halka omkring i lervällingen, som mer varit regel än undantag på folks lagårdsbackar det här regniga året. Med smittorisk menar jag risken att hämta med sig en smitta från den egna gården och vice versa. Om man inte är noggrann med det kan smittsamma sjukdomar lätt spridas från en djurbesättning till en annan via t.ex. smutsiga stövlar.
Korna på bilderna är av östfinsk lantras, mera känd som "kyyttö". Karakteristiskt för dem är den vita randen över ryggen och ofta också under magen. Rasen är utrotningshotad och för tillfället finns det bara ca 460 registrerade kor.



Fåren njuter i solskenet. Det var 220 lantrastackor och ca 400 lamm, i två hallar. Härligt.


En söt liten rövare med lapp för ögat. Förutom det svarta ögat var tackan alldeles vit. Hunden tittar skeptiskt på folksamlingen som plötsligt dök upp på dess arbetsplats.


Det är alltid intressant att se hur andra har det och hurudana lösningar de har hittat på för att arbetet skall gå smidigt. Jag tycker om att samla på mig idéer, som vi sedan kan anpassa enligt eget behov.

I mitt eget lilla fårhus är allt sig likt, jag försöker ännu få bukt på Frejas diarré med elektrolytlösning och mjölksyrebakterier.



Kommentarer

Populära inlägg