Tistlarnars dag

Den här dagen har jag ägnat åt tistlarna. De kan känna sig hedrade att få så mycket av  min dyrbara tid. Jag började dagen med att meja ner dem med röjsågen på ett gröngödslingsskifte, där de tycks frodas och spridas något så innerligt.
Efter kaffepausen tänkte jag gå ett varv och kolla flyghavreläget, men också det slutade med tistelplockning. Jag hade glömt handskarna hemma så en plastpåse, som jag skulle samla flyghavre i, fick agera handske. Fungerar nog inte alls bra, kan jag berätta. Stack som jäveln trots att jag hade vikt den fyrdubbel.
Jag vill ju inte börja slå med röjsåg i ett havrebestånd, så vill jag ha bort tisteln får jag plocka. Hur klokt det är kan man diskutera, men om jag inte försöker kämpa emot den nu i början, så vinner den nog för enkelt. Flyghavre hittade jag däremot inte, men jag vet inte om det är ett bra tecken, för det kan betyda att jag bara helt enkelt inte såg den. Få se, nog lär den ska visa sig senare, om den finns där.
Vi har också testat slåtterkrossen idag. Roligt med nya leksaker. Mindre roligt när det smäller och gnistar i stenarna man inte plockat bort vid sådden... Krossen fungerade i alla fall bra, så nu är persiska klövern nyklippt och ansad. Det påstås att den ska explodera iväg och växa med dennaste fart efter slåttern, det vill jag se!
Nu ska jag gå ut och haspa hönshuset. Jag fick ge mig när jag försökte för en timme sedan. Två tuppar och en höna vägrade gå in och betedde sig som värsta tonåringarna.
Bäst att de sover nu...

Kommentarer

Populära inlägg