Spinnrocken

Vi har en gammal rökbastu, som inte har varit i användning på många herrans år. Den fungerar istället som lager för diverse gamla grejer. Jag drömmer om att ta den i användning igen, som grillstuga, sommarateljé eller någonting annat trevligt.
Jag hade egentligen planerat klippa gräset, men vår dagliga skur sköt upp den saken, så jag gick jag till rökbastun på upptäcktsfärd. Jag hade en minnesbild av att där borde finnas en spinnrock.

Minnet svek inte, där stod den i ett hörn. Jag tog ut den och ska nu putsa upp den lite. Den verkar så gott som intakt, men jag är ingen spinnrocks-expert, så jag måste sätta mig in i hur den fungerar och ta reda på om det fattas några delar. Jag ska nog ha den mest som prydnad, men jag vill att den skall fungera också.


Om alla delar finns kvar, kommer jag definitivt att prova spinna med den i något skede.
Jag har nog inga höga förväntningar om att få fint garn till stånd, jag vill bara veta hur svårt det egentligen är! Då skulle jag vara ett steg närmare att kunna "ta ullen från fårryggin och sätta den på kararyggin", som jag skriver om på sidan "Produkter".

Jag hittade också ett par kardor, men de är för sköra för att användas mera. Det gör däremot ingenting, för jag har redan fyndat nya, oanvända kardor på loppis.
De kostade visst nio euro. Beställer man dem via nätet
av tillverkaren, vill de ha 54 euro...
Nu ska jag försöka ta itu med gräsklippningen.
Vad gäller spinnrocksprojektet: Fortsättning följer!

Kommentarer

Populära inlägg