Måndagssysslor


Som jag skrev igår, så stod slåtterkrossning på programmet för idag. I det här fallet var det fråga om en två-årig gröngödslingsvall där ogräset skulle slås innan det fröar av sig. 
Högvuxet ogräs skuggar dessutom klövern och timotejen, så de får kämpa för att konkurrera. Nu är ogräset halshugget så nu hoppas jag klövern sprakar iväg.

På vägen hem såg jag några kantareller från hytten, borde nog ha plockat dem genast innan någon annan gör det...

Hönsen skrev jag ju om redan tidigare idag, än har de inte värpt några guldägg, tyvärr.
Fåren hade det varmt igen, precis som igår, och låg mest stilla.

Tovis blundar, Dodis och Ullis myser.


På kvällen var de piggare och här äter de kvällsmål, blåbärsris är smaskens.



















Själv gav jag mig också tid att ligga stilla en stund och passade på att njuta av kvällsolen innan det blåste upp till regn och åska. Boken jag läser heter "Gården på fjället" och är en helt härlig bok av naturfotografen Lars-Olof Hallberg. Han har följt med livet på en strömlös gård i väglöst land i Norrland. 
Han har också skrivit "Den siste bonden på Tämmesboda", som handlar om en strömlös gård i Småland. Rekommenderas varmt åt alla  "national-romantiker" som uppskattar hederligt arbete, historia och fina bilder!

Kommentarer

Populära inlägg