Ei näin... inte på detta viset...

Nu har någon av hönsen fått för sig att börja värpa utomhus. Den idiotiska trenden skall brytas omedelbart. Jag skulle fylla på vattenskålen när jag såg ett ägg lysa på marken.
Jag började ana ugglor i mossen, så jag såg mig lite nogrannare omkring och hittade ett till, gömt i ett skrymsle. Det här liknar sig inte! De arma hönshjärnorna har tre, i mitt tycke, alldeles dugliga reden inne i hönshuset, och jag tänker inte leta efter ägg runt hela hönsgården.

Min medicin mot det här är påskägg. Jag har letat fram mina påskdekorationer och skall nu placera dem som lockägg i deras reden. Hönor lockas nämligen att värpa när de ser ägg, och är ägget strategiskt placerat så värper de ju på rätt ställe. Tillsvidare har jag inte behövt använda mig av lockägg, men nu tycks det behövas. Kanske de börjar värpa guldägg också 
om jag lägger ut det förgyllda ägget!


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg